S prvými nadšencami sa začala formovať aj spoločná komunita. Stretávali sa, diskutovali, učili sa navzájom. Časom z týchto vzťahov vznikli veľké firmy a odborníci, ktorí si vybudovali svoje meno na (nielen) slovenskom trhu.
Každým rokom rastie záujem o User Experience na čo poukazuje aj prieskum Humans of UX. Pribúdajú nový nadšenci hľadajúci formálne i neformálne vzdelanie, startupy aj etablované firmy budujú nové a rozširujú existujúce tímy. Viaceré iniciatívy sa usilujú o evangelizáciu a budovanie spoločnej komunity. Z UX sa stala legislatívne povinná súčasť tvorby štátnych eGov systémov.
Každý z náš určuje smer našej slovenskej komunity. Budeme si navzájom pomáhať? Radiť si? Učiť sa jeden od druhého?
Združenia a neziskovky
Na slovenskom trhu pôsobí niekoľko neziskových organizácii, ktoré sa usiluju o združovanie komunity na úrovni regiónov alebo aj celej krajiny. Odporúčame ich sledovať, prípadne sa prihlásiť na odber Newsletteru.
Slovenská UX Asociácia
Newsletter
Organizácia pôsobiaca po celom Slovensku.
Združenie pôsobiace v Bratislave a Nitre.
UX Košice
Newsletter
Združenie pôsobiace v Košiciach.
Komunikačné kanály
Informácie o pracovných ponukách, komunitných akciach a zaujímavých zdrojoch nájdeš v hneď niekoľkých skupínách na sociálnych sieťach. Zároveň si na nich môžeš vypýtať radu od svojich kolegov v UXe. Tie aktívnejšie sa oplatí sledovať a o tých menej aktívnych minimálne vedieť.
UX CZ
Aktívne
Česká UX komunita.
Dizajnéri SK
Aktívne
Slovenská dizajnová komunita.
SUXA členstvo
Platené
Menšia slovenská UX komunita.
Hlavná slovenská UX komunita.
Menšia slovenská UX komunita.
Komerčné firmy
Na našom trhu sa vypracovalo niekoľko firiem, ktoré sa okrem biznisu zameriavajú aj na vzdelávanie a osvetu v oblasti UX. Firiem s väčšími UX tímami a zabehnutou kultúrou je samozrejme oveľa viac.
CX štúdio
LB*
Na trhu pôsobiace od roku 2009, LB* patrí medzi najväčšie a najznámejšie CX štúdia na našom trhu. Ich tím skladajúci sa z odborníkov sa venuje dizajnu služieb, digitálnych produktov a CX transformáciu firiem. Sú spoluzakladateľmi SUXA, organizujú meetupy a nahrávajú Minimal Viable Podcast.
Digitálna agentúra
ui42
Založené v roku 1997, ui42 sa prezentuje ako one-stop shop. Majú širokú paletu ponúkaných služieb rozdelených do kategórií User Experience, Performance Marketing, Vývoj a programovanie a Digitálne Produkty. Sú spoluzakladateľmi SUXA, začali tradíciu každoročného organizovania konferencie World Usability Day, ktoré bolo neskôr prebráte tímom SUXA.
UX štúdio
FlowBakery
Pôsobiace od roku 2019, Flowbakery ponúka realizáciu UX prieskumu, návrh prototypov, testovanie použiteľnosti, tvorbu dizajnu, UX audit a školenia. Sú zakladateľmi kurzov UX Academy.
Softvérová firma
UX Tweak
Založený v 2019, UX Tweak je pomenovanie nie len firmy ale aj produktu, ktorý ich interný tím vyvíja. UX Tweak začínal ako projekt na FIIT STU, no dnes je z neho svetový nástroj určený na kvalitatívny a kvantitatívny prieskum. Súčasťou poskytovaných služieb je aj konzultácia k príprave a analýze jednotlivých prieskumov. Organizujú meeetupy v strednej Európe, stoja za podcastom UX Research Geeks a na ich blogu je vypracovaný podrobnejší zoznam svetových UX komunít.
Digitálna agentúra
GoodRequest
Zrodený v 2013, GoodRequest medzi svoje ponúkanými službami uvádza objavovanie problému, definíciu MVP a jej validáciu, dizajn a vývoj, škálovanie a optimalizáciu. Pýši sa viac ako 100 odborníkmi a kvalitnými spoluprácami na trhu.
Slovník UX pojmov
Slovenská UX Asociácia (SUXA) v spolupráci s jazykovedcami pripravila niekoľko prekladov a definícii častou používaných slov.
UX
(zdroj)
V spisovnej slovenčine by sme mali používať „tá UX“, nakoľko je určujúcim slovom podstatné meno ženského rodu skúsenost (používateľská skúsenosť).
Ak sa skratka UX používa v spojení s podstatným menom, zastáva funkciu prívlastku a preberá jeho gramatické kategórie (napr. ten UX dizajn).
User Experience (UX)
Používateľská skúsenosť
(zdroj)
Používateľská skúsenosť nie je vtip.
Je to celková skúsenosť používateľa pred, počas a po použití produktu, systému alebo služby. Je ovplyvnená potrebami a riešením problémov koncových používateľov, ktorí by mali byť vždy na prvom mieste a v centre pozornosti. Taktiež je to odpoveď na otázku, ako používateľ myslí a čo cíti, keď s niečím interaguje. Môžu to byť emócie, ako napríklad šťastie alebo frustrácia, i všetko medzi tým.
User
Používateľ
(zdroj)
Je to človek, ktorý používa počítač, produkt, systém či službu. Priemerný používateľ nepotrebuje podrobnú technologickú vedomosť o tom, ako používaná vec funguje (napr. väčšina používateľov vie napísať post na sociálnych sieťach, avšak nerozumie technológiám na ich pozadí). Pri tvorbe produktov a služieb je preto nutné dbať na to, aby ich vedel používať každý používateľ.
Paralelne s týmto pomenovaním sa používa výraz „užívateľ“, ktorý je napodobeninou českého slova „uživateľ“. Neodporúčame používať tento výraz, pretože sa vzťahuje na sloveso „užívať“ (užívať lieky, omamné látky a pod.)
User Interface (UI)
Používateľské rozhranie
(zdroj)
Je čokoľvek, s čím používateľ komunikuje a interaguje, aby mohol používať (digitálny) produkt alebo službu.
Používateľské rozhranie obsahuje nielen vizuálne, ale aj fyzické prvky, ktoré zahŕňajú všetko od príkazového riadku, obrazoviek a dotykových obrazoviek, klávesníc, zvukových asistentov a dokonca aj svetiel a ich ovládania. Tento pojem sa zvykne zamieňať s GUI/graphical user interface/ grafické používateľské rozhranie, no GUI reprezentuje iba podskupinu UI.
S používateľským rozhraním sú spojené tri otázky: „Ako to vyzerá?“ (vizuál), „Ako je to pochopené?“ (myslenie) a „Ako to funguje?“ (interakcia).
Usability
Použiteľnosť
(zdroj)
Kvalitatívna vlastnosť produktu alebo služby, ktorá opisuje, ako im používateľ porozumie. Vďaka dobrej použiteľnosti sa ich rýchlo naučí ovládať, efektívne vykoná želané akcie, zapamätá si jednotlivé prvky a funkcie. Nebude robiť zbytočné chyby a bude spokojný, s dobrým pocitom a bez frustrácií.
Accessibility
Prístupnosť
(zdroj)
Vlastnosť produktu alebo služby, ktorá zabezpečuje ich reálne použitie kýmkoľvek a prostredníctvom akéhokoľvek zariadenia. Umožňuje prístup, funkčnosť a ovládanie rozhrania najmä pre znevýhodnených používateľov (zrakovo, sluchovo, telesne, vekovo, mentálne a pod.).
Štandardy Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) charakterizujú prístupnosť a slúžia aj ako podklad pre audit.
Human-Computer Interaction (HCI)
Interakcia človeka s počítačom
(zdroj)
HCI je multidisciplinárna vedecká oblasť, ktorá skúma a navrhuje spôsob interakcie medzi človekom (používateľom) a počítačom. Táto interakcia sa uskutočňuje prostredníctvom používateľského rozhrania a s využitím vstupno-výstupných zariadení (napr. klávesnica, dotyková obrazovka).
Výskumní pracovníci v oblasti HCI sa zameriavajú nielen na fyzické aspekty interakcie (napr. umiestnenie displeja pri práci so stolným počítačom, umiestnenie mikrofónu pri hlasovom ovládaní a pod.), ale aj na prebiehajúce kognitívne procesy používateľa.
Súčasťou HCI je široké spektrum oblastí, ktoré dávno nezahŕňa už iba počítačovú vedu a tvorbu počítačových programov, ale aj sociálne štúdie, prístupnosť, kognitívne vedy a množstvo ďalších. Tak, ako počítače dnes zasahujú do každej oblasti nášho života, aj HCI zasahuje do množstva oblastí, napr. hry, vzdelanie, biznis, zdravie, bezpečnosť, atď.
Stav UX na Slovensku
V roku 2017 bol zverejnený prvý prieskum Humans of UX, ktorý zmapoval UX odborníkov na Slovensku. V roku 2021 boli zverejnené výsledky druhého, väčšieho prieskumu, mapujúceho aj Českú republiku. Tentokrát autori realizovali aj kvalitatívny prieskum spolu s kvantitatívnym.
Na základe výsledkov sčítania UX profesionálov z roku 2021 je oproti výsledkom z obdobného sčítania za rok 2017 viditeľný mierny nárast odborníkov pracujúcich v oblasti používateľskej skúsenosti. Tento údaj sa stotožňuje s pozorovaním počas nášho 10-ročného pôsobenia na slovenskom trhu. Pozície UX prieskumníkov a UX dizajnérov sa stávajú žiadanejšími a zároveň zastúpenejšími.
Pozorujeme však vplyv zle nastavených očakávaní na strane kandidátov ale aj zamestnávateľov čo spôsobuje, že napriek dopytu a ponuke je obtiažne prepojiť kandidáta s firmou. Sekcia UX pozície a náplň práce (strana 15) zo sčítania UX profesionálov z roku 2021 sa zhoduje so svetovým trendom a poukazuje na nejasnosti v pomenovaní, určení zodpovednosti a náplni práce jednotlivých UX pozícii.
Tieto nejastnosti sa týkajú aj celkovej UX oblasti, kde firmy s nižšou úrovňou UX vyspelosti nevedia správne zadefinovať očakávania a rozdieli medzi pozíciami spadajúcumi pod UX zameranie a inými produkčnými rolami ako vývojári, projektový či produktový manažéri, QA testeri (testeri kvality) a podobne.
Sekcia Organizácia a dizajnová vyspelost (strana 116) zo sčítania UX profesionálov z roku 2021 poukazuje na stále prevládajúci trend menších UX tímov a nižšej až strednej úrovne UX vyspelosti v slovenských firmách. Prieskum vyspelosti na slovenskom trhu z roku 2023 realizovaný firmov LB* a prezentovaný aj na našom meetupe, znázorňuje rast v jednotlivých odvetviach, avšak taktiež prevládajúce ťažkosti na jednotlivých úrovniach vyspelosti.
Na základe našich skúseností hodnotíme, že firmy na slovenskom trhu sa čoraz viac zaujímajú o oblasť UX. Tento nárast je však zdĺhavý a komplikovaný. Veľké množstvo firiem sa s témou používateľskej skúsenosti nestretlo dostatočne, nemajú jasné očakávania a okrem dávky davovej psychózy (UX považujú za buzzword) nevidia pridaný benefit. Čo spôsobuje, že veľké množstvo (prevažne začínajúcich) odborníkov v oblasti UX sa ocíta vo firmách, kde svojpomocne zastupujú celú firmu bez patričnej podpory alebo porozumenia ich pracovnej náplne. Slangovo ich nazývame hasičmi, pretože sa informácie dozvedajú na poslednú chvíľu a potom sú nútení hasiť vzniknuté požiare.
Tento efekt je však nutným a jedným z prvých krokov k budovanie vyspelosti vo firmách. Vo vyspelejších firmách kde začína nárast počtu odborníkov, dlhodobo pozorujeme výzvu v podobe zavádzania zmien v zaužívaných procesoch. Veríme však, že tento trend napredovania bude postupovať. S úsmevom na tvári pozorujeme aj zvyšujúcu sa vyspelosť firiem a vznik naozaj kvalitných príležitostí na slovenskom trhu vo veľkom množstve rozličných firiem.
UX v štátnej správe
V posledných rokoch boli v štátnej správe vydané dôležité vyhlášky z pohľadu používateľskej skúsenosti. Oddelenie Behaviorálneho výskumu a inovácií Slovenska (BRISK) pôsobiacom na Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) v spolupráci so Slovenskou UX Asociáciou (SUXA) a Slovensko.Digital úspešne zadefinovali jednotný štátny dizajnový manuál ID-SK na legislatívnej úrovni.
Prvý verzia ID-SK bola prevzatá z Britského štátneho dizajnového systému Gov.UK verejne dostupnému ako open source. Neskôr bola zverejnená verzia ID-SK 2, ktorá prešla niekoľkými úpravami, avšak stále ostala vizuálne verná svojej predlohe. Vďaka prílohe 12 vyhlášky 546/2021 o štandardoch sa používanie ID-SK stalo záväzné pre orgány verejnej moci.
Počas niekoľko-ročného pôsobenia košickej štátnej akciovej spoločnosti Slovensko IT (SKIT) vznikla verzia ID-SK 3, ktorá zaviedla väčšie viaceré vizuálne zmeny. Celý turbulentný proces práce na ID-SK verziach začínajúci už v roku 2017 je zdokumentovaný na platforme.
Vyhláška 547/2021 zas opisuje samotný UX proces, ktorého jednotlivé kroky sa stali povinnými. Štátne riešenia spadajúce do opísaných parametrov je nutné vyhotoviť iteratívne aj vo forme prototypov, podrobiť ich testovaniu použíteľnosti a iným kvalitatívnym aj kvantitatívnym formám prieskumu. Projekty ako napríklad Modernizácia Ústredného Portálu Verejnej Správy boli podrobené niekoľkým kolám prieskumov a testovania, aby boli v súlade s touto vyhláškou a dizajnovým manuálom ID-SK.
Novinky z komunity
Všetko o UX na novom webe
Vízia budovať slovenskú UX komunitu nás v roku 2017 spojila a ťahala vpred. Spolu s prvými úspešnými aktivitami sme zverejnili provizórnu webovú stránku. Zamerali sme ju na UX Forum –…
Máš nápad čo pridať?
Povedz nám o ňom. Radi wiki rozšírime o dodatočné informácie, ktoré pomôžu ďalším na ich ceste svetom UXu.